Aquest és el blog de la SAME de la UEC de Barcelona. Es tracta de publicar piades, comentaris, noves ressenyes, itineraris.... I tot allò que cregueu interessant de publicar.

Paret Nord del Pic d'Abellers

Ressenya Pic d'Abellers

La via en si no pren gran importància en aquest cas, només durant el primer llarg estarem obligats a seguir l'itinerari marcat per la via original The Matrix, un cop superat el primer diedre podrem prosseguir per on vulguem sense cap complicació protegint allà on vulguem de forma evident.
Si combinem l'ascensió del pic d'Abellers amb el cim del Besiberri Sud (al qual podrem accedir des del pic d'Abellers) ens quedarà una activitat molt maca, sense gaires complicacions i envoltats d'uns increïbles paratges.

Aproximació: Des del mateix refugi dels Besiberris ja es veu el pic d'Abellers i ja es pot intuir l'aproximació. Sortirem del refugi direcció al coll d'Abellers, el mateix coll que dona accés al Besiberri Sud, quan passem pel costat de la base del pic d'Abellers, deixarem el camí i ens dirigirem cap al gran bloc situat a peu de la paret. Des d'aquest bloc veurem al nostre davant el gran pilar per on començarem la via.

Vistes des del refugi dels Besiberris amb el Pic d'Abellers a mà dreta

Material: 10 cintes, un joc de friends amb els mitjans repetits, opcionalment joc de tascons.

Equipació: Totalment desequipada.

Observacions: El recorregut de la via només és obligat en el seu primer llarg, després seguint el recorregut més obvi i fàcil es pot seguir la via sense complicacions. Bona via per iniciar-se en escalades pirenaiques i vies desequipades.

Horari:
Aproximació: 1 hora 15 min.
Escalada: 4 hores.
Pic d’Abellers – Besiberri Sud: 30 min.
Retorn: 1 hora 15 min.

Descripció dels llargs:

L1: Començarem per l'esquerra del pilar  seguint un marcat diedre (molt obvi, es veu fins i tot des del refugi dels Besiberris), un cop sortim del diedre, pujarem amb tendència a la dreta. Després de superar un petit mur de "ganivets" (llastres punxegudes evidents) podrem muntar reunió a una repisa. V, 55 m.

Començarem la via per l'esquerra del pilar.

L2: Sortirem de la reunió cap a la dreta per la mateixa repisa, anirem cap a un marcat diedre d'uns 10 metres, un cop el superem, seguirem pujant amb tendència cap a l'esquerra, muntarem reunió en un altre repisa més o menys a la mateixa vertical que la R1. IV, 60 m.

L3: Segons la ressenya de la via Matrix trobada al llibre Roca Caliente Vol. XX, es tracta d’un llarg de V+. En el nostre cas i per l’itinerari que vam seguir no passava de IV. Estem en un terreny bastant tombat, amb molts itineraris possibles que no passarien del IV i per tant podrem pujar per on vulguem sense dificultats.
Nosaltres vam sortir de la reunió seguint la mateixa feixa cap a l’esquerra (uns 5 o 6 metres), trobarem un diedre tombat  cap a la dreta (10 metres) per on podrem pujar còmodament fins fer els 60 metres de corda i muntar reunió en una altra feixa. IV, 60 m.

L4: Sortirem de la reunió en direcció a un clar diedre que ens hauria de quedar a mà dreta, aquest només presentarà petites dificultats en el seu darrer tram on agafa una mica més de verticalitat. Un cop sortim del diedre, trobarem una àmplia zona de rocs lliures, pujarem per on ens sembli més evident seguint direcció a la “cresta” que s’intueix. Muntarem reunió a l’aresta o molt aprop d’ella on intuirem l’agulla que destaca per l’aresta. IV, 60 m.

L5: Segons la ressenya original, superarem l’agulla que tindrem al nostre front per un pas de IV i des d’allà començarem la cresta.
Nosaltres pensant en guanyar temps, vam decidir encordar-nos en curt i prosseguir en ensamble fins al cim per on veièssim més clar. En un principi la idea era seguir l’aresta, però la forma de la muntanya ens va portar a la part central de la paret per on transcorre una gran canal amb roca a controlar que puja fins a la dreta del cim.

La cordada al Pic de l'Abeller

Descens: Baixarem tranquilament fins el coll d'Abellers, des d'aquí podrem pujar el Besiberri Sud en poc més de 20 minuts o baixar directament al refugi baixant pel mateix coll.

Bessiberri sud des del Pic d'Abellers